СВЯЩЕННИК – НЕ ПАРТОРГ

Нещодавно зустрів припадково на вулиці  колишнього однокурсника. Свого часу ми з ним опановували на фізико-технічному факультеті ракетобудівну справу і серед обов’язкових іспитів радянського вищого учбового закладу складали  атеїзм. А тут на традиційне

-          Ну, як твої справи, старий?

Мій однокурсник відповідає:

-          Вже шостий рік священник.  Спочатку служив на пару ще з одним отцем. А ось вже два роки як маю власну парафію. Церковка правда невелика. Та вже почав будувати більшу та нову.  

Мені пригадалася юначі роки. Тоді, як і практично, всі ми фізтеховці Олег не був помічений у якихось релігійних зацікавленнях. Навпаки, частіше його можна було побачити у пивбарі, аніж на лекції. Та й нині Олег мало скидався заглибленою  у вічні істини духовною людиною. Від священства хіба що борода та хрест, що зрідка визирав, захований під досить непоганою світською шкіряною курткою. Але людина міняється, тим більш у теперішні часи в Україні.

-          І як ти прийшов до Бога? – запитав прямо у Олега. – Діло це ж не з простих. Пригадуєш як нас навчали в університету , що релігія  опіум для народу.

 У відповідь мій колишній колега стиха пирснув. А тоді не то  з жалем, не то  з подивом глянув на мене.

      - Слухай, а ти бачив колись голодного попа?! Як Союз розвалився  я спочатку з Сергієм Гризуном, ми в одній групі навчалися, може пам’ятаєш, почали з Польщі всілякий харч возити. Спочатку діло нічого йшло. Я і квартиру купив,   і машину. Кожного літа з дружиною обов’язково в Турцію, до моря. А потім все гірше і гірше. А як з’явилися  супермаркети взагалі стало не продихнути. Та й нині українські продукти стало вигідніше продавати. Одне слово, опинився я на мілині. Потикався туди, сюди. Скрізь зле. Хіба-що на  кусень хліба можна було заробити, а вже на масло зась.

Випадково, як оце тебе,  зустрів шкільного приятеля. Бачу а він у рясі, з хрестом. Розговорилися. Він мені пояснив що до чого. За місяць я вже прислужував йому. Нас же фізтесі ракети вчили будувати, а це діло не з простих, - лукаво усміхнувся Олег. –  То  вже “пакі, пакі” я враз підхопив.

-          Це ж тим, мабуть, до Сабодана належиш? – ховаючи внутрішню гидоту до свого співрозмовника, все ж таки запитав я.

-          Ну, відома річ. З філаретовцями діла не треба мати. І неприємності можуть бути, і бідні ж вони тут на Дніпропетровщині. Це там в “бандерівщині” їм сало носять. А у нас  краще до Москви....

-          Ну, бувай. Вибач, поспішаю,  – я навіть не подав руку на прощання  своєму випадковому співрозмовнику. Дуже вже бридким були і його особиста філософія, і  “життєвий практицизм”.

Олег здивовано витріщився мені услід. Висловлювати йому  свої думки щодо почутого я не став. Певен, то абсолютно зайва річ. Єдине, що порадувало, що цей з дозволу сказати, “душпастир”, не ганьбить честь духовного провідника у будь-якій Українській  Національній Християнській Церкві: чи то УПЦ КП, чи УГКЦ  або УАПЦ. Хоч, як не прикро, напевно, і вони не вільні від таких цинічних пристосуванців.

Моя випадкова зустріч з колишнім однокурсником як через збільшуване скло показала одну з найпекучіших нині проблем у релігійному житті сучасної України – брак правдивого, глибоко релігійного, відповідального священства. На загал, така ситуація у якійсь мірі природна, має абсолютно логічне пояснення. Адже десятиріччя войовничого атеїзму, особливо на Сході,  у значній мірі спаплюжили та деформували традицію виховання духовенства. Церква як інституція опинилася законсервована у власному обмеженому просторі, фактично без припливу свіжої крови.

Як наслідок нині, коли у суспільстві все більше і більше прокидається інтерес до релігії, дуже складно, так би мовити, вирішувати  Церкві кадрове питання. І коли на Галичині, де навіть у найпохмурішу добу совєтчини, таки релігійні традиції жили у широких верствах народу, то нарешті України, панував духовний вакуум. Ось і маємо тепер  нерідко  замість душпастирів таких собі  метких пристосуванців у рясах, які і з Бога роблять бізнес.

Не важко зрозуміти, що ось такий священник чинить більше шкоди, аніж добра. Адже своїми діями він неодмінно буде дискредитувати і  інститут Церкви, і у певній мірі саме християнство. За міжконфесійними суперечками, як на мене,  усі  причетні до протиборства сторони недопустимо зменшили морально-теологічні вимоги до кліру. Щодо сабоданівської Церкви, то вона просто потребує ось таких попів-перевертнів. Бо ж хіба правдивий християнський душпастир  буде закликати вірних до ворожнечі з своїми ж таки братами, займатися наклепами та інсинуаціями. Що нині в особливий честі серед кліру УПЦ  МП.

Певен час коли у нас буде одна Національна Христова Церква не за горами. Але по дорозі до неї не розгубити б  нам правдиву сутність релігії, її служителів. І відповідальність за це, як на мене, лежить тут не тільки  на самій Церкві. А й усіх нас, її вірних. Священик – не комуністичний парторг. Котрий думав одне, говорив друге, а робив третє. Святий отець не має права на фарисейство і брехню. Бо тоді він просто не священник, а піп, пристосуванець у рясі.

І хто як не рядові вірні мусять відстоювати чистоту священицького кліру в нашій  Церкві, котра, до речі, на відміну від Російської має правдиві традиції народності, соборноправності, у певній мірі, демократизму. 

Днями у приватних справах  заїхав на Центральний ринок  Січеслава . Там якийсь попик з московською говіркою, бігав поміж  рядами з різноманітним крамом і козлячим голосом, закликав торгуючих:

-          Асвятіть святой вадічкой?! Асвятіть?!

      Та не чекаючи на дозвіл і згоду бризкав у обличчя продавців з великого, брудного цеберка. Його помічник простягав  до “освячених” якусь посудини на дні якої лежали зім’яті гривні та дрібнота. Не знаю, можливо, все це й “канонічно”. Але мені на згадку чомусь зразу спав колишній однокурсник у рясі Олег.  

Серія КВ, реєстр. номер 16084-4556 ПР. Рік видання двадцять перший. Постановою президії ВАК України від 9 квітня 2008 року за № 1-05/4 журнал внесено до переліку наукових фахових видань України, у яких можуть публікуватись основні результати дисертаційних робіт з історії, філології, політичних наук, мистецтва та культурології.